Aglomerační okruh, který uleví Praze od kamionů. Nová rampa Barrandovského mostu, bez které ztrácí smysl stavba Radlické radiály. Zlepšení projektů křižovatek na radiále pro vznik nových center inspirovaných smíchovským Andělem. Pražská KDU-ČSL vyzývá vedení Prahy, aby pokročila v přípravě staveb, které mají potenciál již v brzké době zlepšit dopravu v Praze a jejím okolí.
18. 9. 2019 přijal Pražský městský výbor KDU-ČSL usnesení vyzývající radního pro dopravu ke konkrétním krokům pro zlepšení dopravy v metropoli. Usnesení inicioval Obvodní výbor KDU-ČSL v Praze 5 (schváleno usnesením ze dne 27. 8. 2019). Přinášíme zde návrh textu usnesení:
"Pražský městský výbor KDU-ČSL apeluje na Radu hl. m Prahy a zvláště na radního pro dopravu, aby
1. zajistil procesní posloupnost správního řízení tak, aby Radlická radiála byla zprovozněna po zkapacitnění Barrandovského mostu;
2. zadal prověření variantního řešení křižovatek na Radlické radiále tak, aby byla splněna sběrná funkce Radlické radiály a aby bylo zajištěno kvalitní urbanistické řešení plánovaných městských center u stanic metra.
3. zadal analýzu možných řešení budoucího vedení kamionové dopravy mimo hustě obydlené části Prahy, zejména silniční úsek č. 510 Pražského okruhu D0, a to včetně motivačních nástrojů, které může nabídnout elektronický mýtný systém v ČR."
Kamiony z Prahy pomůže dostat tzv. aglomerační okruh vedený kolem Říčan, Úval, Brandýsa a Kralup, za zlomek ceny dálničního okruhu a v trase již vytyčené v územně-plánovací dokumentaci. Stavba aglomeračního okruhu proto může rychle postupovat, bude-li prioritou Středočeského kraje, a Praha v tom může hrát významnější roli.
Bude-li postavena jen část pražského kruhu č. 511 do Běchovic, povedou kamiony skrze hustě obydlenou oblast Černého mostu a Horních a Dolních Počernic. Barrandovský most je nejvytíženější českou komunikací, projíždí po něm více než 140 tisíc vozů denně. Rozsáhlá studie ČVUT o Radlické radiále prokázala, že bez zkapacitnění Barrandovského mostu by otevření Radlické radiály ochromilo provoz na velké části Městského okruhu. Výmluvně to ukazuje video dopravních simulací, viz např. http://www.cibulky.info/radlicka-radiala-podstatne-zhorsi-kolony-nejen-u-barrandovskeho-mostu/
Častým omylem je tvrzení, že zlepšení projektu Radlické radiály je dobré hlavně pro místní v Jinonicích, Smíchově a Košířích. Ne. Nejenom pro ně. Zásadní zlepšení projektu radiály je nutné s ohledem na většinu Pražanů. A to nejen kvůli dopravě. Oblíbené centrum Prahy u Anděla vzniklo jen díky prozíravosti smíchovské radnice v 90-tých letech, kdy přemístila plánovanou rychlostní komunikaci u Anděla do tunelu Mrázovka. Velkou měrou se o to zasloužila tehdejší starostka RNDr. Eliška Jelínková z KDU-ČSL. Bylo to právě zlepšení projektu Městského okruhu u Anděla, které umožnilo vybudování momentálně nejživějšího centra Prahy. Nikdo nemůže zpochybňovat jeho obrovský ekonomický přínos pro Prahu.
Podobné centrum je plánováno u stanice metra Nové Butovice a menší centra pak u metra Jinonice a Radlice. Bez zlepšení radiály tyto plány vezmou za své a Praha o většinu těchto finančních přínosů nenávratně přijde. Navíc velká část pozemků v okolí radiály je v rukou obce. Zhodnotit je však bude moci jen a jen v případě zlepšení projektu radiály. V iniciativě za zlepšení Radlické radiály je i Ing. Pavel Peterka, Ph.D., člen OV KDU-ČSL v Praze 5.