Státy a obce vznikaly v minulosti především proto, aby zajistily členům komunity služby, které přesahují možnosti jednotlivců. Jako první obranu života majetku, postupně přibylo vzdělání, dopravní infrastruktura, zdravotnictví a další služby. Souhrnně se tomuto sektoru říká „společné dobro“.
Zajištění bezpečnosti je i nadále prvořadou povinností státu a obcí. Má k tomu pravomoci a prostředky. Tuto povinnost lze bezpečnostním outsourcingem nahrazovat výjimečně a v oprávněných případech. Ukazuje-li bezpečnostní situace, že Policie České republiky, nebo Městská policie, plní své úkoly v Praze 5 nedostatečně, je v první řadě na místě hledat cesty ke zlepšení u nich. Praha 5 s oběma složkami vždy spolupracovala a pravidelně je materiálně podporuje. Pokud je bezpečnostní pokrytí některých míst v Praze 5 slabé z důvodu nedostatku strážníků a policistů, má Praha 5 zcela legální možnost jak ke zlepšení přispět. Může například vyhradit některé obecní byty k sociálnímu určení a nabídnout je pro bydlení rodin strážníků Městské policie. To je příklad pozitivní motivace. Na druhou stranu je také nutné kontrolovat způsob a výsledky výkonu služby a požadovat nápravu tam, kde je pochyba o její kvalitě.
K tématu bezpečnosti jsme se již zde vyjadřovali. Zopakuji, co bylo řečeno. Bezpečnost je založena především na důvěře v to, že obce a stát konají dobře to, k čemu jsou zřízeny. Jejich konání je předvídatelné. Přesouváním povinnosti zajištění bezpečnosti do soukromého sektoru se tato předvídatelnost a přehlednost může snadno vytrácet.
Ing. Josef Cuhra, předseda zastupitelského klubu KDU a nezávislí