KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Radlická radiála je stále kontroverzní stavbou: položíme obyvatele Jinonic a Zlíchova na oltář indiv
Zpět

Radlická radiála je stále kontroverzní stavbou: položíme obyvatele Jinonic a Zlíchova na oltář individuální dopravy, nebo zapracujeme i jejich názory?

Přidáno 27. 5. 2018
Ilustrační foto
RR je v Praze 5 dobře známá zkratka pro plánovanou Radlickou radiálu. Říká se o ní, že má z pražských tunelů nejblíže výstavbě. Je obrovská škoda, že od minulého návrhu RR (územní řízení přerušeno v roce 2014) se tak málo z požadavků jinonických občanů, vyjádřených v petici, podařilo naplnit. Sám investor tak promarnil mnoho času při přípravě této důležité dopravní tepny.
Když se chce, tak to jde: příklady studie Motolského údolí a mostu mezi tunely u Anděla

Připomeňme si úspěch studie Motolského údolí. Propracovaný návrh architektů a dopravních inženýrů geniálně promění rušnou Plzeňskou ulici v obchodní třídu, kde budou mít lidé pohodové nakupování, blízko do přírody a lepší dopravu. Dopravní simulace prokázaly, že navržená dopravní opatření povedou k plynulejšímu provozu dokonce už před otevřením RR! Klíčovým a zásadním principem pro úspěch studie Motolského údolí byla účast veřejnosti. Stejně tak větší účast veřejnosti na tvorbě projektu RR by mohla mít podobný úspěch a hlavně zkrácení doby projednávání. Investor má v Jinonicích velkou výhodu, neboť obyvatelé vesměs nejsou proti výstavbě RR. Chtějí však RR zlepšit.
 
Další dobrý příklad je z 90. let XX. století: most mezi Strahovským tunelem a tunelem Mrázovka. Dopravní projektanti zde navrhli masivní konstrukci jako na dálnici ve volné krajině. Do očí bijící nevhodnost takového mostu u Anděla pochopili zastupitelé smíchovské radnice a vypsali architektonickou soutěž na zlepšení mostu. Zlepšení mostu od architektů Arnošta Navrátila a Petra Páva je významné, most je subtilnější, ladné křivky lépe zapadají do města. S tím kontrastuje přístup investora k RR. Návrh RR zamítnutý v roce 2014 nesl podobné "dálniční" rysy, do města nefunkční. Vylepšení od roku 2014 jsou však spíše marginální.

Podporujeme větší bezpečnost Radlické ulice a sběrnou funkci RR
 
Radiála má být sběrnou komunikací, která ulehčí okolním obytným čtvrtím a zvýší bezpečnost dopravy. Přitom samozřejmě záleží na na pořadí otvírání dopravních staveb. MČ Praha 5 například požaduje, aby „byla zpracována taková dopravně organizační opatření, aby se RR nestala výhodnější trasou pro tranzitní osobní dopravu,“ a to ještě před dobudováním vnějšího okruhu. Jinak by totiž RR fungovala opačně, desetitisíce vozidel by zcela nově přivedla do blízkosti centra, v okolí RR by se ještě více zahustila doprava a zhoršila nehodovost. Mnohamiliardová investice do RR by přišla nazmar.
 
Dopravní inženýři vědí, že kdyby se stal zázrak a RR by začala fungovat teď hned podle stávajícího návrhu, bylo by to to nejhorší, co by se mohlo stát. Je dobré si to připomenout i zde. Zkolaboval by městský okruh a kongesce na Praze 5 by byly ještě mnohem větší než jsou nyní. Takový „zázrak“ se naštěstí nestane. V době zprovoznění RR by již měl být hotov úsek vnějšího okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi a severní spojka mezi dálnicemi D7 a D8 (viz tenčí světle zelené linky v obrázku). I tak ale bude třeba ještě vyřešit napojení RR na městský okruh na Zlíchově, kde by mělo zcela nově přibýt na 40 tisíc vozidel. Takový nápor průplet Barrandovského mostu na západním břehu těžko pojme. To je kardinální otázka, na kterou nyní dopravní inženýři intenzivně hledají odpověď.
 
Dlouhodobě jako KDU-ČSL podporujeme návrhy na zlepšení RR, které mají za cíl především větší bezpečnost v ulici Radlické a zamezení rozlévání dopravy do obytných čtvrtí v případě tzv. regulace vjezdu do městských tunelů a na městský okruh při kongescích (v roce 2017 šlo v průměru o 3.5 hodiny denně). Kromě toho také podporujeme větší zakrytí RR, jak v oblasti těsně u Tyršovy školy, tak v okolí metra Nové Butovice. Návrhy na zlepšení budou mít velký finanční přínos pro obec, neboť oproti stávajícímu návrhu bude možné vybudovat na pozemcích města řadu atraktivních komerčních staveb na pozemcích přímo v blízkosti kapacitní komunikace, jinak pro bydlení nebo odpočinek nevyužitelných.
 
Pavel Peterka,
člen Obvodního výboru KDU-ČSL Praha 5