Původní řízení bylo ze strany stavebního úřadu Prahy 5 zamítnuto. Povodí Vltavy však požádalo o nové řízení a to přímo Odbor ochrany prostředí MHMP, což je první námitka. Dle Spolku Zdravý rozum je toto v rozporu se zákonem. To by bylo možné pouze v případě, že by stavba zasahovala do území více městských částí, což v tomto případě není. Stavba je realizována výhradně na území Prahy 5.
V rámci předpokládaného odvolacího řízení se
Spolek, se kterým KDU ČSL dlouhodobě spolupracuje, hodlá ohradit především vůči tvrzení, že převažující veřejný zájem nad zájmem ochrany přírody a krajiny existuje, že údajně vliv na ekologicko-stabilizační funkci významného krajinného prvku (Vltavu) bude slabý/nevýznamný. Dále hodlá zareagovat na tvrzení orgánu územního rozvoje, že záměr je v souladu s územním plánem a i cíli a úkoly územního plánování, a ohradit se proti vyjádření památkové péče, že záměr je z tohoto hlediska akceptovatelný. Dále se chce soustředit na zvyšování emisí, ohrožení bezpečnosti při povodních nebo záměry dopravní obslužnosti. Povodí Vltavy i odbor OCP MHMP argumentuje zjevným veřejným zájmem. Proti tomuto „veřejnému zájmu“ je možné argumentovat jiným veřejným zájmem, jako je například právě záměr dopravní obslužnosti v podobě uvažovaného zřízení tzv. vodní tramvaje, která bude propojovat ostrovy v centru Prahy. Výstavba nové plavební komory by takový plán zhatila. Veřejný zájem stavby přitom nikdy nikde prokázán nebyl, jde o stavbu ve prospěch privátních provozovatelů lodí, která naopak zhorši bezpečnost, zhorši životni prostředí a jediným rozumným opatřením je snížení počtu lodi a regulace lodní dopravy v centru Prahy.
Odvolání dále plánuje podat IPR s pověřením Hlavního města Prahy a další odvolání přislíbila MČ P1 také P5. V pátek 16. 8. bylo se strany uvedených samosprávných orgánů podepsáno
memorandum, ve kterém se tyto tři strany zavazují využít všechny zákonné prostředky k tomu, aby stavbě zabránili.
Jak je patrné, schylují se k zásadnímu sporu vodní loby, jejíž protagonisté prosazují také vybudování kontroverzního kanálu Dunaj, Odra Labe, hájené státem na straně jedné, a občany Prahy, spolky a samosprávou na straně druhé.
Rekreační lodní doprava by v Praze jistě měla být adekvátně a systematicky řešena. Řešení však nespočívá ve výstavbě další plavební komory, ale v optimalizaci řízení provozu, v regulaci provozu a v legislativním i ekonomickém tlaku na modernizaci lodních motorů, s cílem dosáhnout zlepšení čistoty ovzduší v centru Prahy. Nikoli postavit za peníze daňových poplatníků stavbu, která bude mít dopady přesně opačné. Navíc se v médiích pravidelně objevuje tvrzení, že se jedná o výstavbu menší plavební komory, určené především pro malá plavidla. Toto tvrzení je lživé, protože kromě několika největších parníků velikost plánované komory pojme veškerou lodní dopravu.
O dalším vývoje budeme všechny čtenáře informovat.
Jakub Suchel, člen výboru KDU P5 a Spolku Zdravý Rozum