KDU.breadcrumbs.homeProgram pro jednotlivé oblasti Jinonice a Butovice Návrhy na zlepšení Radlické radiály mohou urychlit její realizaci
Zpět

Návrhy na zlepšení Radlické radiály mohou urychlit její realizaci

Přidáno 3. 7. 2018
Ilustrační foto
Naději na zásadní pokrok v přípravě stavby Radlické radiály (RR) přineslo jednání Komise dopravní 26.6.2018 o zlepšení RR. Přijatá usnesení žádají rozpracovat opatření na možnost rozvoje městského centra u stanic metra Nové Butovice a Jinonice. Dále žádají prověřit dopravními modely stavy dopravních špiček a kongescí a řešit zkapacitnění západního předpolí Barrandovského mostu. To vše již při pokračování územního řízení RR! Je tak reálná naděje, že se podaří stihnout zapracovat tolik potřebné změny včas. Že to jde, víme z nedávné historie: příběh tunelu Mrázovka nám poutavě připomněl arch. Zima. Děsivé obrázky, jak mohlo vypadat okolí Anděla, kdyby se tehdy smíchovská radnice nepostavila za odvážné tunelové řešení, nám vlily další energii do úsilí za zlepšení RR. 
     Profesionálně připravená prezentace zlepšení RR zaslouží velký obdiv a napomohla jistě tomu, že diskuze byla věcná, bez přemíry emocí, které nezřídka provázejí projednávání spíše kontroverzních staveb. O radiále jsme nedávno psali na našich stránkách (zde). Připomeňme si i zde aspoň to nejzákladnější:

Podporujeme větší bezpečnost Radlické ulice a sběrnou funkci RR

      Radiála má být sběrnou komunikací, která ulehčí okolním obytným čtvrtím a zvýší bezpečnost dopravy. Přitom samozřejmě záleží na pořadí otvírání dopravních staveb. MČ Praha 5 například požaduje, aby „byla zpracována taková dopravně organizační opatření, aby se RR nestala výhodnější trasou pro tranzitní osobní dopravu,“ a to ještě před dobudováním vnějšího okruhu. Jinak by totiž RR fungovala opačně, desetitisíce vozidel by zcela nově přivedla do blízkosti centra, v okolí RR by se ještě více zahustila doprava a zhoršila nehodovost. Mnohamiliardová investice do RR by přišla nazmar.

     Dopravní inženýři vědí, že kdyby se stal zázrak a RR by začala fungovat teď hned podle stávajícího návrhu, bylo by to to nejhorší, co by se mohlo stát. Je dobré si to připomenout i zde. Zkolaboval by městský okruh a kongesce na Praze 5 by byly ještě mnohem větší, než jsou nyní. Takový „zázrak“ se naštěstí nestane. V době zprovoznění RR by již měl být hotov úsek vnějšího okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi a severní spojka mezi dálnicemi D7 a D8 (viz tenčí světle zelené linky v obrázku). I tak ale bude třeba ještě vyřešit napojení RR na městský okruh na Zlíchově, kde by mělo zcela nově přibýt na 40 tisíc vozidel. Takový nápor průplet Barrandovského mostu na západním břehu těžko pojme. To je kardinální otázka, na kterou nyní dopravní inženýři intenzivně hledají odpověď.

     Dlouhodobě jako KDU-ČSL podporujeme návrhy na zlepšení RR, které mají za cíl především větší bezpečnost v ulici Radlické a zamezení rozlévání dopravy do obytných čtvrtí v případě tzv. regulace vjezdu do městských tunelů a na městský okruh při kongescích (v roce 2017 šlo v průměru o 3.5 hodiny denně). Kromě toho také podporujeme větší zakrytí RR, jak v oblasti těsně u Tyršovy školy, tak v okolí metra Nové Butovice. Návrhy na zlepšení budou mít velký finanční přínos pro obec, neboť oproti stávajícímu návrhu bude možné vybudovat na pozemcích města řadu atraktivních komerčních staveb na pozemcích přímo v blízkosti kapacitní komunikace, jinak pro bydlení nebo odpočinek nevyužitelných.

Pavel Peterka,
člen Obvodního výboru KDU-ČSL Praha 5